۱۶.۰۰
Normal
۰
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
به گزارش پايگاه خبري تحليلي سيب و سوران دکتر رحیم بخش درازهی، فرماندار سیب و سوران با بیان اینکه تصادفات جادهای یکی از جدیترین تهدیدهای جان و مال شهروندان است» اظهار داشت: داشتن آمار دقیق و مستند از تصادفات و سوانح جادهای، مبنای اصلی تصمیمگیری در این حوزه است. اگر آمار بهصورت شفاف و علمی در اختیار مسئولان باشد، میتوان برنامهریزی هدفمند برای شناسایی کانونهای حادثهخیز و کاهش سوانح داشت. بدون اطلاعات صحیح، هیچ اقدام پیشگیرانهای به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
وی با اشاره به لزوم همکاری میان همه نهادها افزود: کاهش حوادث جادهای تنها با تلاش یک دستگاه امکانپذیر نیست. از پلیسراه و راهداری گرفته تا دستگاه قضایی، آموزشوپرورش، رسانهها و حتی نهادهای فرهنگی و مذهبی باید در کنار هم قرار گیرند. این همافزایی میتواند در عمل جان صدها نفر را نجات دهد و از خسارتهای مالی گسترده جلوگیری کند.
فرماندار سیب و سوران در ادامه بر ضرورت فرهنگسازی تأکید کرد و گفت: بسیاری از تصادفات ناشی از خطاهای انسانی است؛ از سرعت غیرمجاز و سبقت نابجا گرفته تا استفادهنکردن از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی. باید از ظرفیتهای مردمی، رسانهای و مذهبی برای تغییر رفتار رانندگان و سرنشینان بهره برد. تریبونهای نمازجمعه، مدارس و دانشگاهها و حتی فضاهای مجازی میتوانند در اصلاح الگوی رانندگی نقش کلیدی ایفا کنند.
ناصر سپاهی رئیس حوزه قضایی شهرستان، نیز با تشریح رویکرد قوه قضائیه گفت: پیشگیری از وقوع جرم رسالت اصلی دستگاه قضاست. امروز با نگاه کاربردی و برنامههای مستمر، تلاش داریم تا از بروز تخلفات و جرایم مرتبط با رانندگی جلوگیری کنیم. برخورد قانونی با خودروها و موتورسیکلتهای فاقد روشنایی یا دارای چراغهای غیرمجاز مانند زنون و هد لایت، از جمله اقداماتی است که میتواند تأثیر مستقیم در کاهش تصادفات شبانه داشته باشد.
وی افزود: اگرچه برخورد قضایی یک ضرورت است، اما کافی نیست. قانونمداری باید با فرهنگسازی و آموزش تلفیق شود. اگر جامعه نسبت به اهمیت رعایت قوانین رانندگی آگاه شود، نقش دستگاه قضا بیشتر به نظارت و هدایت معطوف خواهد شد تا برخورد سختگیرانه.
بر اساس تصمیمات اتخاذشده، مجموعهای از اقدامات عملیاتی برای بهبود وضعیت ایمنی جادهای در شهرستان دنبال خواهد شد که از جمله آنها میتوان به تعیین محدودههای ترافیکی شهرهای سوران، سیب و هیدوچ، شناسایی و اصلاح نقاط حادثهخیز، نصب علائم راهنماییورانندگی در معابر پرخطر، برگزاری کارگاههای آموزشی برای رانندگان، و همچنین استفاده از ظرفیت آموزشوپرورش و رسانهها برای انتقال پیامهای ایمنی اشاره کرد.
این اقدامات علاوه بر کاهش آمار تصادفات، میتواند به تقویت احساس امنیت در میان شهروندان منجر شود. زیرا حوادث جادهای نهتنها بهعنوان یک بحران اجتماعی شناخته میشوند، بلکه پیامدهای اقتصادی و روانی نیز به همراه دارند؛ از تحمیل هزینههای سنگین درمان و خسارت به خودروها گرفته تا ایجاد داغ سنگین برای خانوادههای آسیبدیده.
مسئولان شهرستان تأکید کردند که نگاه به مسئله حوادث جادهای باید فراتر از یک معضل مقطعی باشد و در قالب یک برنامه بلندمدت دنبال شود. راهبرد اصلی این برنامه، پیشگیری است؛ پیشگیری از طریق آموزش، فرهنگسازی، تقویت زیرساختها و برخورد قاطع با تخلفات.
در نهایت، مجموعه اقدامات پیشبینیشده نشاندهنده عزم جدی مدیران اجرایی و قضايي سیب و سوران برای مقابله با این معضل است. رویکردی که نهتنها به مدیریت حوادث موجود میپردازد، بلکه با نگاهی آیندهنگر تلاش میکند بستر وقوع سوانح را از اساس کاهش دهد؛ اقدامی که میتواند به الگویی برای سایر شهرستانهای استان نیز تبدیل شود.