وی افزود: در دنیای امروز که رسانهها و فضای مجازی تأثیر زیادی بر روی افکار و رفتار جوانان دارند، موضوع حجاب و عفاف به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. برخی جوانان به طور آزادانه و با انتخاب شخصی خود حجاب را میپذیرند، درحالیکه دیگران ممکن است تحتفشارهای اجتماعی و فرهنگی قرار بگیرند.
مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از جنبههای مهم این موضوع، تأثیرات فرهنگی آن است. در بسیاری از کشورها، حجاب بخشی از فرهنگ و هویت ملی محسوب میشود. در این جوامع، افراد به دلیل پیروی از آدابورسوم موجود، حجاب را بهعنوان یک نماد از زبان فرهنگی خود میشناسند. بهعنوانمثال، در کشورهای اسلامی، حجاب و عفاف نمادی از تقویت هویت دینی و فرهنگی هستند.
وی تصریح کرد: اما در مقابل، در برخی جوامع غربی حجاب ممکن است بهعنوان یک علامت از محدودیتهای اجتماعی یا فرهنگی در نظر گرفته شود. این تضاد نظرات و تجربیات نشان میدهد که نسبت به حجاب و عفاف، یک رویکرد جهانی وجود ندارد و باید بادقت به دیدگاههای مختلف پرداخت.
مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: از سوی دیگر، مسئله عفاف نیز در ارتباط باحجاب گنجانده میشود. عفاف به معنای حفظ شخصیت و هویت انسانها در برابر فشارهای اجتماعی و فرهنگی است. این مفهوم فراتر از یک پوشش ظاهری میرود و شامل رفتار، اخلاق و ارزشهای درونی فرد نیز میشود.
وی گفت: در واقع، عفاف بهنوعی حفاظتی است که افراد در برابر پیامها و فرهنگهای مختلف به کار میبرند تا هویت و ارزشهای خود را حفظ کنند.
بزی در پایان خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف نیازمند گفتگو و تبادل نظر بین جوانان، خانوادهها و نهادهای اجتماعی است. باز کردن فضای تبادل نظر میتواند به جوانان کمک کند تا نهتنها انتخابهای آگاهانهای در مورد حجاب و عفاف داشته باشند؛ بلکه دیدگاههای جدیدی نسبت به این موضوع پیدا کنند. در این راستا، احترام به همه نظرات و تجربیات، گامی مهم در پیشبرد این گفتگو خواهد بود.
انتهای خبر/











